Tiikerinloikan rotko, eli englanniksi Tiger Leaping Gorge, sijaitsee Lounais-Kiinassa, Yunnanin maakunnassa. Rotkon pohjalla virtaa Jangtse-joki, jota paikalliset kutsuvat Kultaisen hiekan joeksi.  Molemmilla puolilla kohoavat korkeat vuoret. Rotkon nimi juontaa juurensa legendasta, jossa tiikerin kerrotaan kerran loikanneen rotkon yli sen 25 metria leveasta kohdasta. Rotko on noin 15 kilometria pitka, mutta vaellukselle tulee kylla mittaa polun mennessa ylos alas ja mutkitellen vuorenrinnetta pitkin.

Alhaalla virtaa Jangtse-joki

Paatimme siis lahtea valloittamaan rotkon. Bussi Lijiangin kaupungista kesti aloituspisteeseen, eli Qiatoun kylaan noin kaksi tuntia. Saavuimme kylaan noin klo 10 aamulla, ostimme vetta ja vahan evaita, jonka jalkeen valelimme itsemme hyttysmyrkyilla ja aurinkorasvoilla ja lahdimme matkaan. Terasryhmassamme oli itseni ja Markon lisaksi myos Li-joella tapaamamme ranskalainen tytto Dorothee.

Ensimmaisen viiden kilometrin jalkeen saavuimme Naxi guesthouselle, jossa pidimme tauon ja soimme lounasta. Taman jalkeen alkoi matkan vaikein osuus, kiipeaminen melkein kolme kilometria korkealle huipulle mutkittelevaa ja jyrkkaa polkua pitkin. Taytyypa sanoa etta ainakin meikalainen sai puristaa kaikki itsestaan irti, jotta huipulle paastiin. Ilma oli korkealla aika ohutta, joka teki kiipeamisesta viela hieman raskaampaa. Ja aurinko tietysti porotti suoraan ylhaalta taydella teralla. Teimmekin Dorotheen kanssa kiinalaiset ja kaytimme mukanamme olevia sateenvarjoja aurinkovarjoina. (Kaikki kiinalaiset naiset kulkevat sateenvarjot auki saalla kuin saalla).

Tauko

Onneksi loppumatka olikin sitten paljon helpompaa ja kavelyn lomassa pystyi keskittymaan maisemien ihailuun. Muita vaeltajia oli oikeastaan vahemman kuin olin odottanut. Valilla kuljimme yli puolikin tuntia niin etta yhtaan ihmista ei tullut vastaan. Iltapaivalla teimme viela yhden stopin Tea Horse Guesthouseen, missa taydensimme juomavarastojamme. Illalla noin kello seitseman aikaan saavuimme paamaaraamme Half Way Guesthouseen, jossa majoituimme.

Este polulla...mites taa nyt ohitetaan?

Half way Guesthouse on kai aika puolimatkassa, jos aloittaa Qiatousta ja vaeltaa aina Dajuun saakka, tai toisinpain. Meilla kuitenkaan ei ollut varattuna aikaa rotkolle kuin yksi paiva (ja yo), joten seuraavana aamuna saimme suoraan autokyydin alas rotkon alatielle ja sielta takaisin Qiatouhun.  Majatalon huoneesta oli kylla uskomattomimmat nakymat ikina. Kun aamulla avasimme silmamme edessa olevasta ikkunasta avautui nakyma viiden kilometrin korkeuteen kohoaville huipuille, jos katsoi alas naki suoraan 2,5 kilmetria alapuolellamme olevaan rotkoon. Majatalo mainosti myos parhaita vessanakymia mita voit kokea, eika kylla huijannut...:)

Half Way Guesthouse

Aamun ensi nakyma huoneemme ikkunasta

Suosittelen ehdottomasti vaellusta kaikille Yunnanissa pain liikkuville, maisemat olivat varmastikin hienoimmat mita olen ikina tahan astisessa elamassani nahnyt. Ja kasvillisuus polun reunoilla saa varmasti vahankin kasveista kiinnostuneen hulluksi :) Lajeja on uskomaton maara. Kannattaa kuitenkin pitaa kiiretta, silla Kiinan hallitus on suunnitellut rakentavansa Jangtse-joelle padon, joka valmistuessaan nostaisi joen pintaa niin paljon, etta Qiatoun kyla lahipeltoineen hukkuisi veden alle. Talloin ei vaeltelu rotkollakaan olisi enaa valitettavasti mahdollista.